Ile kosztuje wydanie książki? Podczas ostatniego webinaru to właśnie kwestia szacowania kosztów i składowych ceny książki wzbudziła największe zainteresowanie. Dzisiaj z kolei spróbujemy odpowiedzieć sobie na pytanie, ile kosztuje wydanie książki i jakie wydatki należy uwzględnić w kosztorysie wydawniczym.

Korekta i redakcja

W poszukiwaniu oszczędności nie rezygnujmy z profesjonalnej korekty i redakcji. To jeden z tych aspektów, który z pewnością zdecyduje o jakości naszej publikacji. I nawet jeśli wydaje nam się, że piszemy poprawnie, a nasza twórczość nie wymaga korekty – WYDAJE NAM SIĘ. Przekona się o tym każdy autor, który otrzyma zwrotnie poprawiony tekst. Wybór korektora i redaktora to temat na osobny wpis, ale wracając do kosztów – w przypadku jednorazowej korekty należy liczyć się z ceną od około 5-8 zł za stronę znormalizowanego maszynopisu. Cena redakcji zwykle zaczyna się od około 9-10 złotych za stronę. Oczywiście wszystko zależy również od stopnia trudności tekstu oraz objętości. Im większa liczba stron, tym większe możliwości negocjacji ewentualnej stawki. Docelowo na pewno warto zainwestować w podwójna korektę i redakcję.

Projekt okładki, ilustracje/ grafiki

Ceny projektów graficznych na rynku są bardzo zróżnicowane. Prawda jest taka, że możemy mieć projekt za 100 zł (co bardzo odradzam), za 1000 zł, ale i za 10 000 zł. Generalnie ceny profesjonalnych ilustracji/ grafik rozpoczynają się od około 350 zł za rozkładówkę, a górną granicę definiuje już tylko doświadczenie i marka osoby, z którą będziemy współpracować. Warto przed wyceną tego etapu znać konkretnie ilość potrzebnych ilustracji/ grafik, bo cena również będzie uzależniona od ich ilości.

Skład i łamanie tekstu

Osobny koszt dotyczy składu oraz łamania tekstu, które są niezbędne do przygotowania książki do druku. W zależności o tego ,czy nasza książka to prosta tekstowa forma, czy też pojawiają się grafiki, tabele, dodatkowe przypisy należy liczyć się z ceną od około 80-90 zł za arkusz wydawniczy. Dla przypomnienia – arkusz wydawniczy to 40 000 znaków.

Mocupy, makiety, dodatkowe grafiki promocyjne

Aby wystartować z promocją i sprzedażą książki będą również potrzebne mockupy (wizualizacje okładki i wnętrza książki) oraz dodatkowe grafiki promocyjne, których koszt również może wahać się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, w zależności od naszych oczekiwań.

W przypadku self-publishingu zakres i wysokość powyższych kosztów zależy oczywiście od naszych kompetencji. Jeżeli posiadamy odpowiednie umiejętności i doświadczenie, kwestię projektów graficznych, ilustracji czy chociażby składu możemy oczywiście zrealizować samodzielnie. Ale jeśli nigdy tego nie robiliśmy – dla dobra własnego, książki i czytelników – warto powierzyć te działania profesjonalistom.

Będziemy potrzebować ich wsparcia również wówczas, gdy nasza książka ma być dostępna także w formie elektronicznej. Oczywiście ebook może być sprzedawany w najbardziej powszechnym formacie pdf i wielu twórców na tym poprzestaje, ale jeśli myślimy o szerszej dystrybucji, nie obędzie się bez konwersji do formatów epub lub mobi. Cena jest tu kwestią mocno indywidualną, ale zwykle oscyluje wokół kilkuset złotych za format.

Druk książki

Znaczącą część naszych kosztów będzie stanowić druk książki. I tutaj jedyną słuszną odpowiedzią n pytanie dotyczące ceny jest określenie: to zależy. Od objętości, formatu, rodzaju oprawy i innych parametrów książki, o których pisałam bardziej szczegółowo tutaj. Każdorazowo warto wysłać zapytania o wycenę przynajmniej do kilku drukarni, aby móc porównać ofertę – różnice w cenach mogą okazać się zaskakujące.

Dodatkowe koszty, z którymi musi liczyć się self-publisher to te związane ze sprzedażą oraz promocją. Do uruchomienia sprzedaży będzie niezbędna między innymi strona internetowa lub przynajmniej landing page (prosta sprzedażowa strona „lądowania”). Na ten zakres działań dobrze założyć minimalny budżet w wysokości około 2000-3000 zł. To pozwoli na realizację minimum niezbędnych działań prawnych (regulamin sklepu, RODO) czy wsparcia przy ewentualnych problemach technicznych czy integracjach. Do sprzedaży pojedynczych produktów polecam rozwiązanie wordpress + wtyczka WooCommerce. Wszelkie popularne platformy sprzedażowe w przypadku pojedynczych produktów to przerost formy nad treścią, nawet jeśli początkowo wizja opłacania abonamentu w wysokości kilkudziesięciu złotych miesięcznie zamiast jednorazowego, większego wydatku wydaje się być atrakcyjna.

Oczywiście, wspominane kwestie nie wyczerpują tematu kosztów, bo ich zakres jest mocno uzależniony od strategii promocji danego autora. Wszystkie koszty związane z wydaniem 1 egzemplarza książki nie powinny jednak przekraczać 25-30% docelowej ceny okładkowej. Dlaczego? I ile kosztuje wydanie książki od początku do końca? O tym w szczegółach możesz dowiedzieć się z kursu „Self-publishing od A do Z”, który krok po kroku przeprowadza przez wszystkie etapy samodzielnego procesu wydawniczego i podpowiada, jak skutecznie zarządzać strategią cenową książki.

Kurs selfpublishing

You Might Also Like