
Jak dotrzeć do pierwszego 1000 czytelników?
Jak dotrzeć do pierwszego 1000 czytelników?
Ostatnimi czasy jedna autorka książki zapytała mnie, czy teraz kiedy już wysłała książkę do druku, może zacząć działać na Facebooku. Chciałoby się krzyknąć: dlaczego dopiero teraz? Dlaczego tak późno?
Promocję książki czy ebooka należy zaplanować na długo przed jego napisaniem. Przygotowanie się do promocji, działania marketingowe, zbudowanie społeczności i dotarcie do czytelników wymaga czasu! Nic nie zadzieje się z dnia na dzień. Szczególnie jeśli świat do tej pory nie wiedział ani o nas, ani o planowanej publikacji. Aby zrealizować skuteczny plan promocji potrzebne są minimum 3 miesiące. W tym czasie jest możliwe, aby dać się poznać, rozbudzić zainteresowanie tym, co robimy/ piszemy, pozyskać zaufanie i wreszcie… zacząć sprzedawać własną publikację. Jakie działania warto więc uwzględnić, i jak dotrzeć do pierwszego 1000 czytelników?
MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE
Ich siły i potencjału nie można kwestionować. To dzięki obecności i aktywności na takich platformach jak Facebook, Instagram czy LinkedIn możemy bezpośrednio docierać do naszych czytelników i budować z nimi relację. Nie ma co jednak liczyć na to, że 100% naszej społeczności będzie gotowych kupić naszą książkę czy ebook. Potencjalni nabywcy to zwykle 2-4% posiadanej społeczności. Z drugiej strony dobrze zrealizowana kampania promująca książkę może przynieść w mediach społecznościowych spektakularne rezultaty. Jeśli nie inwestowaliśmy wcześniej czasu i energii w zbudowanie społeczności, przyjdzie nam jednak zainwestować więcej środków w odpłatne formy promocji.
PATRONATY MEDIALNE
Warto dla swojej publikacji pozyskać patronaty medialne. Ich warunki są bardzo zróżnicowane. Są magazyny/ platformy/ portale, które chętnie w zamian za określoną liczbę egzemplarzy patronackich lub wspólne aktywności (np. konkursy) obejmą publikację swoim patronatem. Niektóre media czy twórcy będą oczekiwać odpłatnej formy współpracy – i takie patronaty również są pożądane. Zwykle wiążą się bowiem z potencjałem dotarcia do dużych grup, zaangażowanych odbiorców. Zakres współpracy to oczywiście kwestia indywidualnych ustaleń, ale współpraca patronacka zawsze stanowi dodatkową możliwość dotarcia do zupełnie nowych osób.
OBECNOŚĆ W MEDIACH
Warto również zadbać o obecność w mediach zarówno publikacji, jak i autora. Przydatne będzie przygotowanie informacji prasowych dotyczących książki oraz bazy interesujących nas mediów. Nawiązanie relacji z mediami – branżowymi, tematycznymi, lokalnymi będzie bardzo pomocne, a tu przyda się profesjonalny wizerunek. Można skorzystać również z narzędzi, które nam w tym pomogą – jedną z opcji jest założenie wirtualnego biura prasowego. Taką możliwość, nieodpłatnie oferuje np. platforma Whitepress. Warto!
PARTNERZY POSZUKIWANI
Warto również poszukać partnerów do współpracy – w sieci działa wiele osób, twórców – dla ich społeczności zarówno nasza publikacja, jak i obszar, w którym działamy może być naprawdę interesujący. Wspólny webinar, live na Facebooku, gościnny wywiad czy występ w podcaście, a nawet współpraca na zasadzie prowizji – możliwości współpracy z partnerami jest naprawdę wiele. Uwierz – tu wszystko zależy tylko od naszej inicjatywy!
BAZA E-MAIL
Od początku zadbaj o to, by budować bazę mailową, która będzie pomocna w prowadzeniu sprzedaży publikacji. Możliwość zapisania się na listę oczekujących na wydanie publikacji, pobrania przykładowego rozdziału książki czy po prostu zapis na ciekawy newsletter – to wszystko sprawi, że jako autor zyskasz możliwość bezpośredniego kontaktu z czytelnikami – a to w marketingu najważniejszy kapitał!
Jeśli zastanawiasz się, jak „ugryźć” promocję książki, przygotować konkretny plan przełożyć go na praktykę i jak dotrzeć do pierwszego 1000 czyteników więcej informacji znajdziesz w kursie „Self-publishing od A do Z”.
