Jak dotrzeć do pierwszego 1000 czytelników?

Ostatnimi czasy jedna autorka książki zapytała mnie, czy teraz kiedy już wysłała książkę do druku, może zacząć działać na Facebooku. Chciałoby się krzyknąć: dlaczego dopiero teraz? Dlaczego tak późno?

Promocję książki czy ebooka należy zaplanować na długo przed jego napisaniem. Przygotowanie się do promocji, działania marketingowe, zbudowanie społeczności i dotarcie do czytelników wymaga czasu! Nic nie zadzieje się z dnia na dzień. Szczególnie jeśli świat do tej pory nie wiedział ani o nas, ani o planowanej publikacji. Aby zrealizować skuteczny plan promocji potrzebne są minimum 3 miesiące. W tym czasie jest możliwe, aby dać się poznać, rozbudzić zainteresowanie tym, co robimy/ piszemy, pozyskać zaufanie i wreszcie… zacząć sprzedawać własną publikację. Jakie działania warto więc uwzględnić, i jak dotrzeć do pierwszego 1000 czytelników?

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

Ich siły i potencjału nie można kwestionować. To dzięki obecności i aktywności na takich platformach jak Facebook, Instagram czy LinkedIn możemy bezpośrednio docierać do naszych czytelników i budować z nimi relację. Nie ma co jednak liczyć na to, że 100% naszej społeczności będzie gotowych kupić naszą książkę czy ebook. Potencjalni nabywcy to zwykle 2-4% posiadanej społeczności. Z drugiej strony dobrze zrealizowana kampania promująca książkę może przynieść w mediach społecznościowych spektakularne rezultaty. Jeśli nie inwestowaliśmy wcześniej czasu i energii w zbudowanie społeczności, przyjdzie nam jednak zainwestować więcej środków w odpłatne formy promocji.

PATRONATY MEDIALNE

Warto dla swojej publikacji pozyskać patronaty medialne. Ich warunki są bardzo zróżnicowane. Są magazyny/ platformy/ portale, które chętnie w zamian za określoną liczbę egzemplarzy patronackich lub wspólne aktywności (np. konkursy) obejmą publikację swoim patronatem. Niektóre media czy twórcy będą oczekiwać odpłatnej formy współpracy – i takie patronaty również są pożądane. Zwykle wiążą się bowiem z potencjałem dotarcia do dużych grup, zaangażowanych odbiorców. Zakres współpracy to oczywiście kwestia indywidualnych ustaleń, ale współpraca patronacka zawsze stanowi dodatkową możliwość dotarcia do zupełnie nowych osób.

OBECNOŚĆ W MEDIACH

Warto również zadbać o obecność w mediach zarówno publikacji, jak i autora. Przydatne będzie przygotowanie informacji prasowych dotyczących książki oraz bazy interesujących nas mediów. Nawiązanie relacji z mediami – branżowymi, tematycznymi, lokalnymi będzie bardzo pomocne, a tu przyda się profesjonalny wizerunek. Można skorzystać również z narzędzi, które nam w tym pomogą – jedną z opcji jest założenie wirtualnego biura prasowego. Taką możliwość, nieodpłatnie oferuje np. platforma Whitepress. Warto!

PARTNERZY POSZUKIWANI

Warto również poszukać partnerów do współpracy – w sieci działa wiele osób, twórców – dla ich społeczności zarówno nasza publikacja, jak i obszar, w którym działamy może być naprawdę interesujący. Wspólny webinar, live na Facebooku, gościnny wywiad czy występ w podcaście, a nawet współpraca na zasadzie prowizji – możliwości współpracy z partnerami jest naprawdę wiele. Uwierz – tu wszystko zależy tylko od naszej inicjatywy!

BAZA E-MAIL

Od początku zadbaj o to, by budować bazę mailową, która będzie pomocna w prowadzeniu sprzedaży publikacji. Możliwość zapisania się na listę oczekujących na wydanie publikacji, pobrania przykładowego rozdziału książki czy po prostu zapis na ciekawy newsletter – to wszystko sprawi, że jako autor zyskasz możliwość bezpośredniego kontaktu z czytelnikami – a to w marketingu najważniejszy kapitał!

Jeśli zastanawiasz się, jak „ugryźć” promocję książki, przygotować konkretny plan przełożyć go na praktykę i jak dotrzeć do pierwszego 1000 czyteników więcej informacji znajdziesz w kursie „Self-publishing od A do Z”.

Kurs selfpublishing

You Might Also Like