Dobrze zaplanowana strategia promocyjna jest równie ważna jak dobrze napisana książka. Bo ta, choćby najlepsza, nigdy nie obroni się sama. Na rynku książki wiele zależy od skutecznego marketingu, który w przypadku self-publishingu ma szczególnie ważne znaczenie – w końcu od naszych działań bezpośrednio zależy sprzedaż książki.

Niezależnie od tego czy jesteśmy autorem biznesowego poradnika, powieści, bajek dla dzieci, czy poezji, musimy zadbać o to, by promocja naszej książki była atrakcyjna, angażująca i skuteczna. Warto kierować się kilkoma zasadami, które będą pomoce w planowaniu strategii promocji dla książki:

1. Spójrz na książkę jak na produkt

W podejściu do książki jako produktu nie ma nic złego. Ba! Decydując się na self-publishing wręcz powinniśmy na swoją potencjalną publikację właśnie w ten sposób spojrzeć! Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że o jej sukcesie decydują czytelnicy. Po pierwsze musimy zrozumieć potrzeby i oczekiwania naszych odbiorców. Kobiety? Mężczyźni? Młodzież? Dzieci? Dla kogo piszemy? Jaki styl życia mają nasi czytelnicy? Co cenią? Co lubią? Czego unikają? Kiedy odpowiemy sobie na te pytania, będziemy w stanie zweryfikować atrakcyjność naszej potencjalnej publikacji oraz skutecznie zbudować atrakcyjną strategię promocji naszej książki. Poza tym musimy zadbać o to, by nasza książka była produktem (!) najwyżej jakości. W końcu ma być warta czasu osób, które ją przeczytają! Po drugie nasza publikacja musi nieść za sobą jakąś wartość, najlepiej unikalną, która sprawi, że pod jakimś względem będzie dla czytelników interesująca. Warto spróbować opowiedzieć o swojej książce w maksymalnie dwóch zdaniach – czy jej idea jest czytelna? Czy jest coś co ją wyróżnia spośród innych książek na rynku? To niezwykle ważne, bo niezależnie od tego jak bardzo identyfikujemy się ze swoją twórczością (a każdy autor podchodzi do tego, co tworzy bardzo emocjonalnie), musimy obiektywnie spojrzeć na swoją książkę. Określić grupę docelową. Ocenić potencjał rynku. Znaleźć wyróżnik. Zaplanować strategię. Brzmi to mało poetycko, ale taka jest rzeczywistość.

Świetnie, że doskonale piszemy, ale trzeba mieć świadomość, że ostatecznie książka po prostu musi się sprzedać, a „marketingowe” myślenie autora wcale nie musi ujmować wartości jego twórczości.

2. Planuj z wyprzedzeniem

O promocji własnej książki warto myśleć na długo przed jej wydaniem. Przygotowanie działań marketingowych jest czasochłonnym procesem i niestety, kiedy trzymamy w rękach gotową książkę, jest za późno, by nadrobić stracony czas. Przynajmniej na kilka miesięcy przed jej wydaniem warto zacząć budować relacje z czytelnikami, zainicjować swoją obecność w mediach społecznościowych, a tym samym budować społeczność osób, które potencjalnie będą zainteresowane naszą książką. Ten czas warto również poświęcić na stworzenie niezbędnych baz – interesujących nas mediów, potencjalnych recenzentów, blogów, z którymi możemy nawiązać współpracę. Przygotowanie takiego zaplecza z wyprzedzeniem sprawi, że w momencie wydania książki będziemy w stanie bardzo sprawnie rozpocząć działania promocyjne.

3. Zdobądź czytelników zanim wydasz książkę

To najważniejsza kwestia. Czytelników należy zdobyć zanim jeszcze książka zostanie wydana. Sposób na to jest tylko jeden. Pisać. I publikować.

Nie ważne – na blogu, Facebooku, czy na Twitterze. Ważne, by budować społeczność tych, którzy nasze teksty lubią, cenią, udostępniają. Ważne jest również to, by rozbudzać ciekawość czytelników oraz pozwolić „czekać” na książkę, która zostanie wydana. Udostępnienie fragmentów książki czy darmowego rozdziału może być doskonałym sposobem na to, by dać „próbkę” tego, co czytelnik będzie mógł odnaleźć w książce, a w konsekwencji również zbudować pewne napięcie oczekiwania na publikację. Pisanie i publikowanie fragmentów w sieci ma więc duży sens, a jednym ze sposobów budowania takiej relacji z czytelnikami może być np. blog prowadzony przez autora.

4. Bądź obecny i buduj relacje

Bardzo trudno budować skuteczne działania marketingowe książki w oderwaniu od jej autora, między innymi dlatego często wydawnictwom zależy na aktywnym uczestniczeniu autorów w działaniach promocyjnych.

Odbiorcy lubią wiedzieć, kto jest twórcą, jaka historia wiąże się z powstaniem książki, uwielbiamy, kiedy za „produktem” kryje się człowiek z krwi i kości. Ze swoimi słabościami, zaletami, emocjami.

Dlatego, skuteczna promocja książki to przede wszystkim obecność autora i relacje jakie buduje ze swoimi czytelnikami. Projekty self-publishingowe mają w tym zakresie bardzo duży potencjał – nie stoi za nimi jakieś wydawnictwo, które kojarzone jest z nazwą i logo, a konkretny człowiek, z którym często można również, chociażby poprzez media społecznościowe nawiązać bezpośredni kontakt. Wymaga to często wyjścia ze strefy komfortu, szczególnie w przypadku autorów, którzy z chęcią schowaliby się za fasadą własnej twórczości i skupili wyłącznie na pisaniu.

5. Zadbaj o testymoniale i pierwsze recenzje

Wyzwaniem dla nieznanych autorów, wydających swoją pierwszą książkę, jest również zdobycie zaufania czytelników. Dlatego jeszcze przed wydaniem książki warto zadbać o testymoniale – rekomendacje okładkowe od osób, które w jakimś aspekcie (branży, gatunku, rozpoznawalności) będą uwiarygodnieniem wartości naszej książki. Wielu autorów nie przykłada do tego narzędzia dużej wagi, tymczasem jest to silne narzędzie uwiarygadniające o które warto się postarać, podobnie jak o pierwsze recenzje naszej książki. Warto udostępnić ją osobom, których recenzje chcielibyśmy wykorzystać w działaniach promocyjnych jeszcze zanim zostanie wydana. Autorów testyminoniali i recenzji warto również zachęcić do dzielenia się nimi w swoich własnych kanałach komunikacji.

Pozyskiwanie opinii i możliwość rekomendacji naszej książki innym jest jednym z najważniejszych narzędzi, o które powinniśmy dbać przez cały czas prowadzenia działań promocyjnych.

Nawet tak proste rozwiązania jak możliwość przyciski udostępniania informacji o naszej książce w mediach społecznościowych mają duże znaczenie.

6. Daj o sobie usłyszeć

Jeszcze przed wydaniem książki warto przygotować sobie zestawienie wydarzeń: konferencji, prelekcji, spotkań networkingowych, w których udział umożliwi aktywną, bezpośrednią lub merytoryczną prezentację wydawniczego projektu. Warto spotykać ludzi, opowiadać o sobie i swojej książce – również po jej wydaniu. Zaplanowanie i realizacja spotkań autorskich jest przecież możliwa również dla osób wydających książki w self-publishingu. Co więcej, warto również pomyśleć o ciekawej formie, którą mogą być spotkania autorskie online, dzięki którym można dotrzeć do znaczenie większej liczby czytelników.

7. Nawiązuj współpracę

Współprace recenzenckie, współpraca z blogerami, udostępnienie egzemplarzy książek np. jako nagród w konkursach (sensownych!), współpraca z mediami – to wszystko będzie bardzo pomocne w realizacji promocji książki. Warto zadać sobie również trud i publikować gościnnie – np. w serwisach, których grupa docelowa pokrywa się z naszymi czytelnikami. Imię, nazwisko, “bio” autora i jego teksty widoczne w różnych miejscach zwiększają świadomość i “zasięg” naszych działań.

8. Dodawaj książkę do różnych serwisów

Lubimyczytać.pl, biblionetka.pl, nakanapie.pl – serwisy społecznościowe dla czytelników są wartościowym miejscem poszukiwania opinii o książkach i warto zadbać o to, by i nasza publikacja się w nich pojawiła. Największy w Polsce społecznościowy serwis książkowy lubimyczytac.pl miesięcznie odwiedza 3 mln użytkowników, ta liczba mówi sama za siebie!

9. Nie bój się reklamy

W działaniach promocyjnych dla książki warto uwzględnić również choć minimalny budżet na odpłatne działania reklamowe. Będą pomocne szczególnie na początku, zanim jeszcze uda nam się na dobre rozpocząć działania marketingowe. Google AdWords, płatne kampanie na Facebooku, remarketing czy kampanie e-mailowe na pewno będą dobrym wsparciem dla pozostałych działań.

10. Działaj w sposób ciągły

Działania promocyjne książki nie mogą mieć charakteru epizodycznego, muszą być zaplanowanym procesem, rozłożonym w czasie, tak, aby obecność książki i autora w świadomości czytelników mogła systematycznie wzrastać. Nie możemy zatem pozwolić sobie na doraźne działanie.

Prowadzenie działań promocyjnych dla książki wymaga zaangażowania i strategia “od czasu do czasu” z pewnością nie przyniesie pożądanych rezultatów.

Bo tak jak dobra książka powstaje czasem długie miesiące, tak i dobra strategia promocji przez długie miesiące powinna być konsekwentnie realizowana i w konsekwencji budować markę samego autora.

Może ci się też spodobać

Napisz komentarz