Decyzja o samodzielnym wydaniu książki ma wiele zalet, ale wiąże się również z koniecznością wzięcia odpowiedzialności za każdy aspekt wydawniczego projektu – również finansowy.

Trzeba powiedzieć wprost – wydanie książki kosztuje. Są jednak sposoby, by pozyskać środki na realizację swojego wydawniczego marzenia. Jednym z nich jest crowdfunding – finansowanie społecznościowe. Dzięki niewielkim sumom, wpłacanym przez większą liczbę osób zyskujemy dużą szansę na to, by wydać własną książkę i jednocześnie sprawdzić, czy nasz pomysł na publikację spotka się z zainteresowaniem. Sama prawie równo rok temu korzystałam z tej formy przed wydaniem swojej pierwszej bajki.

Obecnie wybierać można spośród różnych platform crowdfundingowych – swoją kampanię crowdfundingową z wielu względów zdecydowałam się realizować na platoformie polakporafi.pl. Moim zdaniem ważne jest, by wybrać taką platformę, która będzie dla nas przede wszystkim funkcjonalna i wiarygodna.

Sam crowdfunding wciąż dla wielu osób jest niezrozumiałym pojęciem i warto korzystać z takich rozwiązań, o których z większym prawdopodobieństwem mieli okazję już gdzieś usłyszeć.

W jaki sposób zaplanować zatem kampanię crowdfundingową dla swojej książki? Poniżej zabrałam dla Was 10 najważniejszych kwestii, które warto uwzględnić:

1. Zaplanuj kampanię dużo wcześniej.

Moja kampania crowdfundingowa trwała 45 dni, ale przygotowywałam się do niej 2 miesiące. W tym czasie zebrałam informacje o możliwych narzędziach, przygotowałam bazę osób, które powinny już wcześniej wiedzieć o tym, że taki projekt będzie realizowany. Stworzyłam bazę mediów i potencjalnych partnerów, którzy mogliby być pomocni w promowaniu projektu. Opracowałam opis projektu, informacje o planowanej książce, przygotowałam elementy grafiki, które chciałam wykorzystywać, plan działań w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram), materiał wideo wykorzystany do przedstawienia pomysłu na moją książkę i harmonogram działań. A i tak w trakcie trwania kampanii stwierdziłam, że wiele rzeczy można było zaplanować wcześniej (jak np. wygląd i treść maili, które wówczas tworzyłam na bieżąco, czy też informacje o postępach w projekcie, których charakter również można przygotować dużo wcześniej).

Jedno jest pewne – im więcej przygotujemy przed rozpoczęciem kampanii, tym w większym stopniu będziemy mogli skoncentrować się na jej realizacji i promocji projektu. W ciągu tych kilkudziesięciu dni musimy maksymalnie skoncentrować się na tym, by podejmować konkretne działania, nie ma miejsca na planowanie i przygotowywanie. Po prostu – musi się dziać!

Warto więc jeszcze przed rozpoczęciem kampanii przygotować:
1. Kontakty do osób znajomych, rodziny, przyjaciół – pomocna będzie baza telefonów, adresów e-mailowych, tak, aby sprawnie poinformować o rozpoczęciu kampanii.
2. Opis naszego projektu, który jasno i w atrakcyjny sposób zachęci do jego wspierania.
3. Zdjęcia i grafiki, które będą niezbędne w trakcie trwania kampanii.
4. Materiał wideo, który wykorzystamy do przedstawienia projektu.
5. Bazę mediów, blogów, influencerów, którzy mogą być pomocni w promowaniu naszego projektu.
6. Bazę potencjalnych parterów projektu wraz z treściami, materiałami, które miałby na celu zachęcenie ich do podjęcia współpracy.
7. Niezbędne kanały, w których będziemy komunikować nasz projekt – warto założyć konta w potrzebnych nam serwisach, stworzyć wcześniej fan page na Facebooku, który chcielibyśmy wykorzystywać, czy profile w innych mediach społecznościowych.
8. Harmonogram działań, które podejmiemy w trakcie kampanii, zarówno w mediach społecznościowych, jak również „w realu”. W kampanii crowdfundingowej liczy się obecność i systematyczność naszych działań. Nie możemy biernie oczekiwać, że ludzie zaangażują się w nasz projekt.
9. Kilka krótkich artykułów odpowiadających na pytania: skąd wziął się pomysł na naszą książkę, dlaczego zdecydowaliśmy się na crowdfunding, dlaczego warto wspierać nasz projekt – takie przykładowe wypowiedzi przydadzą się na pewno!
10. Niezbędne informacje wymagane przy zgłoszeniu projektu przez wybraną przez nas platformę crowdfundingową – to je w pierwszej kolejności będziemy musieli opublikować, warto więc przygotować wszystkie treści wcześniej.

2. Zobacz, jak to robią inni.

Jeśli realizujesz swoją pierwszą kampanię crowdfundingową sporo czasu powinno zająć również zapoznanie się z tym, jakimi prawami rządzi się finansowanie społecznościowe. Warto poczytać informacje, które udostępniają platformy crowdfundingowe, przejrzeć zrealizowane już projekty, które zakończyły się sukcesem, zebrać informacje, w jaki sposób były prowadzone, jakie działania im towarzyszyły, w których momentach i jak była prowadzona komunikacja z osobami wspierającymi projekt. Uważam, że dobrym pomysłem jest również wcześniejsze zalogowanie się na platformie, którą chcemy wybrać do prowadzenia własnej kampanii crowdfundingowej i wsparcie dowolnego projektu. Pozwala to wejść w rolę osoby wspierającej projekt i zobaczyć, jakie kroki będzie musiała podjąć, by zaangażować się w nasz projekt. Z mojego doświadczenia wynika, że żadna platforma crowdfundingowa nie jest idealna. W trakcie mojej kampanii sporo osób pytało, gdzie mają kliknąć, w jaki sposób mogą dokonać wpłaty, jak się zalogować. Warto być na to wcześniej przygotowanym, tak by móc szybko odpowiadać na wszelkie wątpliwości. Jeżeli dana osoba napotka na przeszkody, których nie będzie w stanie pokonać, szybko się zniechęci i zrezygnuje ze wsparcia naszej kampanii.

4. Coś za coś – więc dobrze przemyśl nagrody.

Osoby, które decydują się na wsparcie naszego projektu dają nam coś wyjątkowego – zaufanie. Decydują się zaangażować w coś, co jeszcze nie istnieje, wpłacają kwotę ufając, że nasz projekt wydawniczy jest wart ich uwagi, czasu i środków finansowych. Ale coś za coś. My również musimy dać wspierającym coś wyjątkowego.

Finansowanie społecznościowe zakłada, że w zamian za wsparcie projektu, nasi wspierający otrzymają od nas nagrodę – jakąś unikalną, wyjątkową wartość, którą może być podziękowanie, spotkanie z autorem, gadżet związany z projektem, plakat czy wreszcie finalny produkt – nasza książka. Pomysły na nagrody mogą być bardzo różne, czasem bardzo kreatywne – ale warto pamiętać, by były atrakcyjne. I bardzo ważna rzecz – jeżeli decydujemy się na realizację jakiejś określonej nagrody, np. gadżetów musimy pamiętać, że ich wyprodukowanie będzie również niosło za sobą koszty. Trzeba więc dobrze oszacować ich wysokość, tak, aby po zebraniu niezbędnej kwoty możliwa była realizacja samego projektu. Wartość nagród nie może sprawić, że kwota uzyskania z kampanii nie będzie wystarczająca na jego realizację. Określenie nagród jest ważnym etapem przygotowania do kampanii crowdfundingowej i elementem, na który mocno zwracają uwagę również administratorzy platform crowdfundingowych, bo w znacznym stopniu decyduje o powodzeniu całego przedsięwzięcia.

5. Zadbaj o dobry start.

Twoi najbliżsi rodzina, przyjaciele, znajomi powinni wiedzieć, o tym, że planujesz realizować kampanię crowdfundingową na długo przed tym zanim się rozpocznie, tak aby w momencie jej startu móc jak najszybciej zaangażować się w jej wsparcie. To niezbędne, by projekt zyskał zaufanie – pozyskanie pierwszych wpłat i pierwszych wspierających jest najtrudniejsze. Kiedy obce nam osoby, będą widziały, że projekt spotyka się z uznaniem i jest wspierany przez innych, łatwiej będzie im podjąć decyzję o zaangażowaniu się w kampanię. By maksymalnie ten proces przyśpieszyć na początku projektu warto liczyć przede wszystkim na tych, którzy nas znają, ufają i wesprą, kiedy tylko otrzymają informację o starcie kampanii.

„Family, friends and fools” – ta inwestycyjna zasada dotyczy również projektów społecznościowych – to właśnie te grupy na samym początku będą skłonne uwierzyć w nasz projekt i będą miały wpływ na jego powodzenie. Reszta przyjdzie dopiero potem.

6. Nie koncentruj się na kasie, ale na skali.

Oczywiście, celem kampanii jest zebranie określonej kwoty niezbędnej do realizacji projektu. Musimy zebrać oczekiwane 100% określonej sumy, w przeciwnym razie wszystkie środki trafią z powrotem do darczyńców, ale w finansowaniu społecznościowym liczy się przede wszystkim skala. Bardzo duża liczba bardzo niewielkich wpłat może pomóc nam osiągnąć oczekiwany cel. Dlatego bardzo ważne jest, by zachęcać ludzi do udostępniania informacji o naszym projekcie, dawać preteksty do rozmawiania o nim, publikować w możliwie wielu kanałach. Do im większej liczby osób dotrzemy, tym większa szansa na powodzenie kampanii.

Warto doceniać nie tylko osoby, które decydują się na bezpośrednie wsparcie projektu przez dokonanie wpłaty, ale również te, które udostępniają, przesyłają informację czy rozmawiają o naszym projekcie.

7. Pamiętaj o tym, że ludzie wspierają ludzi, a nie projekty.

To oznacza, że najważniejszym elementem całego projektu jesteś Ty sam/a. Twoja historia, twój sposób relacji z innymi ludźmi będą najważniejsze w kampanii crowdfundingowej. Warto zastanowić się, w jaki sposób będziesz o sobie mówić, co ma sprawić, że ludzie zaufają i wesprą Twój projekt. Przede wszystkim nie bądź anonimowym autorem! Są tysiące książek, których autorzy są dla czytelników jedynie imieniem i nazwiskiem na okładce. O nielicznych wiemy coś więcej niż to, co znajdziemy w redakcyjnej stopce. Z jeszcze mniejszą liczbą mamy okazję się osobiście spotkać. A prawie z żadnym – swobodnie rozmawiać.

W kampanii crowdfundingowej pokaż siebie, swoje marzenie i swoją ludzką twarz. Pokaż, że za książką, którą chcesz wydać stoi prawdziwy człowiek i jego historia. Rozmawiaj, odpowiadaj na pytania, bądź dostępny.

8. Działaj offline i online.

W znacznej mierze działania dotyczące kampanii crowdfundingowe będą koncentrować się w sieci, chociażby ze względu na media społecznościowe, które stwarzają możliwość dotarcia do znacznej liczby osób i skuteczne promowanie projektu. Natomiast warto realizując swoją kampanię crowdfundingową pamiętać również o działaniach prowadzonych w „realu”. W przypadku mojej kampanii doskonale sprawdziły się spotkania networkingowe, dzięki którym miałam możliwość dotarcia z informacją o projekcie do zupełnie innej grupy odbiorców. Warto spotykać się z ludźmi, opowiadać o swoim projekcie. Czy w czasie trwania Twojej kampanii mają miejsce jakieś wydarzenia, w których warto wziąć udział? Może jakieś konferencje, warsztaty, prelekcje, na których można byłoby opowiedzieć o swoich wydawniczych planach? Takie działania warto uwzględnić.

9. Nie zniechęcaj się!

Kampania crowdfundingowa rządzi się swoimi prawami i swoim rytmem. Największe zaangażowanie i największą dynamikę wpłat uzyskuje się tuż po starcie i tuż przed zakończeniem projektu. Warto, o tym wiedzieć, bo w trakcie trwania kampanii nie można wątpić w jej powodzenie, nawet jeśli procent wsparcia naszego projektu przyrasta bardzo, bardzo powoli.

Trzeba nastawić się na to, że losy projektu będą ważyć się do ostatniej godziny jego trwania i walczyć o każdą złotówkę. Dlatego należy zaplanować swoje działania tak, by zachować ich intensywność przez cały czas trwania kampanii – przypominać o projekcie, o możliwości dokonywania wpłat, aktualizować kampanię o nowe wieści dotyczące projektu. Odpowiadać na komentarze, pytania, maile. I w żadnym wypadku nie poddawać się w trakcie jego trwania!

10. Dotrzyj do ludzi podobnych do siebie.

To znaczy do tych, którzy tak jak Ty, korzystali z crowdfundingu, by zrealizować własne cele. Kiedy planowałam własną kampanię crowdfundingową określiłam sobie różne grupy, do których chciałam dotrzeć. Ale tak naprawdę dopiero w trakcie jej realizacji uświadomiłam sobie, że pominęłam jedną bardzo istotną – osoby, które już wykorzystały crowdfunding do realizacji własnych pomysłów i do których, mogę łatwo i bezpośrednio dotrzeć. Niemal każda platforma crowdfundingowa ma swoje archiwum kampanii, które zakończyły się sukcesem. Za tymi projektami stoją ludzie, którzy już rozumieją na czym polega idea crowdfundingu, korzystali z danej platformy, a dzięki temu, że zrealizowali własne cele dzięki finansowaniu społecznościowemu, będą bardziej skłonni zaangażować się we wsparcie Twojej kampanii. A więc nie pozostaje nic innego, jak tylko krok po kroku przejrzeć każdą z dostępnych kampanii, zbudować bazę takich osób i również zaangażować w projekt!

Jeśli jesteś o krok od decyzji o własnej kampanii crowdfundingowej i masz wątpliwości, jak ją zrealizować w praktyce, napisz!

Kurs dla autorów

Może ci się też spodobać

Napisz komentarz